Cambodja: Angkor Wat & Sihanoukville - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Denise biltBilt - WaarBenJij.nu Cambodja: Angkor Wat & Sihanoukville - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Denise biltBilt - WaarBenJij.nu

Cambodja: Angkor Wat & Sihanoukville

Door: Denise van de Bilt

Blijf op de hoogte en volg Denise

05 Maart 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Weer een nieuw verslagje over Cambodja: Angkor Wat & Sihanoukville! xxx

Siem Reap
Eenmaal aangekomen bij ons nieuwe hotel(millennium, erg goed en schoon) hebben we even wat gegeten en heb ik gelijk even de planning gemaakt voor de komende drie dagen in Siem Reap. National museum, Angkor Wat twee dagen, traditionele Aspara show en quad rijden door de binnenlanden van Siem Reap in een sunset tour! Allereerst zijn we naar het nationaal Angkor museum geweest, samen met een Finse gast waarmee we eerder een tuk tuk hebben gedeeld. Dit was een museum wat de geschiedenis van Angkor Cambodja vertelde en je met een audio tour langs de verschillende zalen kon lopen. De tempels van Angkor zijn in een periode van 600 jaar gebouwd door de verschillende Kmer-vorsten. Hierdoor zijn sommige tempels boeddhistisch maar ook hindoeïstisch en verschillen ze heel erg qua architectuur. Ze probeerden elkaar allemaal te overtreffen met nog grotere en indrukwekkender architectuur dan de Kmer vorst ervoor. Er is in het museum een goede verdeling tussen informatie, beelden en video's in de verschillende zalen waardoor het niet te saai wordt. Zo weten wij nu meer over de drie belangrijke goden. Brama, de god die schept; Vishnu, de god die alles in stand houdt; Shiva, de god van destructie. Veel zagen we dan ook terug tijdens het wandelen in en rondom de Angkor. Het museum was wel erg prijzig, namelijk 12$ en 3$ voor een audio tour in het Engels.

In de avond zijn we naar de pubstreet geweest wat een super gezellig straatje is vol met barretjes, restaurants en discotheken. Ons hotel lag er 5 min lopen vandaan en in de pubstreet ligt alles dicht bij elkaar dus dat was erg chill. We zijn toen eerst ergens een paar stukjes sushi gaan eten, we konden het weer eens niet laten en hebben daar ook maar gelijk een cocktail genomen! Lekker gek doen! YOLO, of is dat nu in Nederland al helemaal uit? Daarna zijn we naar de Temple bar gegaan om daar een gratis traditionele Cambodjaanse Aspara dansshow te bekijken. Dat zijn vooral jonge elegante vrouwen die geliefd waren bij de koningen en het gewone volk. Bewegingen kwamen vooral uit hun vingers, die niet normaal ver naar achter kunnen. Leip om te zien! Ik kwam zelf nog geen centimeter naar achter, dat wordt oefenen dus. Uiteraard moest je hier dan wel eten en drinken afnemen voor de volle pond. Het was leuk om te zien, alleen het was niet erg professioneel. Je hebt ook hele grote andere shows, maar die kosten dan ook wel 30/40 dollar per persoon. Helaas hadden we daar het budget niet voor maar dit was ook zeker leuk om een keer te zien en een indruk te krijgen van hun traditionele dans. Vervolgens zijn we weer door de pubstreet gaan lopen en hebben we voor drie dollar een 40 minuten voetmassage gekregen. En zelfs de Angkor biertjes gingen ze voor ons halen. We werden gemasseerd door twee 16-jarige kindjes die ons alleen maar aan het bekijken waren. Gelukkig oogden ze heel gelukkig, hebben veel met ze gepraat en gelukkig gingen ze overdag gewoon naar school, zagen ze er verzorgd uit en spraken ze redelijk goed Engels! Ze vertelden ons over een toeristenbioscoop, dus ik had ze gelijk uitgenodigd om de
volgende avond met ons mee te gaan. Hierop moesten ze ontzettend hard lachen, maar dit mocht niet van de Big Boss. Jammer! Daarna zijn we naar een bar geweest en hebben een Bucket besteld, maar er zat letterlijk alleen maar Redbull in terwijl we nog wel de "killerbucket" hadden besteld! Uiteraard hebben we dit niet geaccepteerd, hebben dit netjes aangegeven, en uiteindelijk kwam de security erbij om ons eruit te zetten haha! Beetje vreemde situatie, alsof
Fred of "rich" mij de woo uitzet als ik meer alcohol in mijn drankje wil? Vreemde situatie en deze keer deden we echt niks verkeerd en stonden we met een bek vol tanden! Haha dan maar naar het discotheek gedeelte van de Temple bar, wat rond dat tijdstip heel druk was geworden. Ons plan was om een klein drankje te doen, dit is niet gelukt, en waren we om 5 uur thuis. Shit, volgende dag stond Angkor wat op de planning. Snel slapen dus!

Nadat we met moeite waren opgestaan werden we de volgende dag om 11 uur opgepikt door onze tuk tuk die we de dag ervoor hadden geregeld. Voor 15 dollar p.p heeft hij ons twee dagen rondgereden door de Ankgkor stad. Aangekomen moesten we 40$(!!) betalen voor een 3-daagse pas. Erg prijzig dus, maargoed dit wil je natuurlijk niet missen! Eenmaal op de foto daar, krijg je je eigen pas die je bijna bij elke Angkor wel moet laten zien! Koop een handig hoesje bij het tentje ernaast die je om je nek kan hangen. Zo blijft hij ook nog goed tijdens al dat zweten overdag, want dat ga je zeker doen!

We zijn begonnen bij Angkor Thom, die daarbinnen weer Angkor Bayon bevat. Een tempel met meerdere verdiepingen en torens. Dit is 1 van de grootste en bevat allerlei gezichten in het architectuur van de stenen. Ik vond deze zelf wel echt het indrukwekkendst en gewoon super vet om te zien. Overal zag je mysterieuze gezichten in de vier windrichtingen en werd je overal een soort van in de gaten gehouden. Je had ontzettend veel gangetjes en verhogingen. We zijn daar nog met twee Amerikaanse gasten naar boven geklommen, wat toch best eng was met die smalle extreem kleine treden. Vooral Daan durfde bijna niet meer naar beneden haha! De foto is op aanvraag! Het ziet er allemaal heel grimmig uit en het is DE perfecte plek om te lasergamen of paintballen. Overal zag je verlaten stukken gangen en omgevallen stenen. Het is dan ook wel echt een ruïne, en is nog niet helemaal gerenoveerd. We zijn daar best lang gebleven, iets van 1,5 uur maar elke keer kwam je weer nieuwe dingen tegen. Daarnaast zijn we nog naar wat kleinere geweest die daar in de buurt waren.

Vervolgens zijn we naar Bantaey Kdei geweest waar je eigenlijk in 1 rechte
lijn door heen loopt. Hier vind je ook weer allemaal gangen en nistjes met veel beschilderingen. Alles is op 1 gelijke hoogte, en blijkbaar is er ook 1 hal waar ze vroeger dansten, helaas heb ik deze niet gezien, maar het is ook allemaal zo groot. Tijdens het bezoek hier kwamen we veel monniken tegen die je dan een armbandje geven. Aah lief denk je dan maar uiteindelijk moet je wel geld geven. Uiteraard doe je dat, maar ze vragen het echt, ik geef het liever uit mezelf. Als je eruit komt, maar ook erin trouwens, vind je ontzettend veel kinderen die dingen (moeten) vekopen. Dit zijn vooral boeken, ansichtkaarten en foto's. Het je zielig dat ze dit moeten doen, maar je wordt er wel echt gek van! Kijk ze dan ook vooral niet aan, want ze lopen zo, zonder grap, 10 minuten met je mee. Even hard zijn dus en doorlopen.

In de avond zijn we helemaal omhoog de berg opgelopen om de zonsondergang te zien(17.00). Je loopt toch wel bijna 10/15 min omhoog. Dit was wel echt een toeristenattractie, vooral voor de Chinezen met camera's zo groot als lantarenpalen. Wij waren te laat voor een goede plek, maar net op tijd om nog naar binnen te kunnen! Als je gaat, wandel dan al zeker om 16.30 de berg op, zo heb je het beste plekje, sta je vooraan in de rij en dringen er geen irritante Chinezen voor. Uitzicht en zonsondergang is prachtig, en is zeker de moeite waard! Vervolgens hebben we ons weer laten afzetten bij onze 16jarige massage vriendjes en zijn we vroeg naar bed gegaan om de volgende ochtend om 05.20 opgehaald te worden door onze tuk tuk driver om de zonsopgang te zien.

Onderweg nog even snel wat gegeten en om 06.00 stonden we klaar voor de zonsopgang bij Angkor Wat. Weer zeven op de tien mensen Chinezen ofcourse! Het grappige is dat deze Chinezen ook altijd met je op de foto willen, erbij gaan gillen en super enthousiast zijn alsof wij Miley cyrus zijn ofzo. Daar kwamen we ook Pim en Bram tegen die samen met Bram en Frank waren die ze hadden ontmoet in Vang Vieng. Die gasten hebben niet geslapen want die zijn in 1 x door gegaan vanaf de pubstreet naar Angkor. De zonsopgang duurde erg lang, en was rond 07.00 zichtbaar, en erg mooi! Het was een goede dag, geen bewolking, dus prachtige plaatjes! Daarna zijn we met die gasten de dag verder gegaan.
We zijn toen begonnen bij Angkor Wat, wat wordt beschouwd als 1 van de grootste religieuze bouwwerken van de wereld. Het is de trots van Cambodja en 1 van de 7 wereldwonderen. Oftewel, dit moest wel the shit gaan worden. Het bevat 5 torens met in het midden de grootste boeddhistische. Het bevatte allemaal ellenlange gangen met muurschilderingen die de aarde voor moesten stellen. Omdat wij een spijkershort aan hadden namen we express een sarong mee, maar toch mochten we niet naar boven. Trek dus je olifantenbroek aan of je 'spannende' o'neill zwemshort of je extreem sexy kokerrok aan, dan mag je namelijk wel naar boven! Belachelijk! Toch vond ik Angkor Wat wat tegen vallen, ik vond het erg kolossaal en kaal ondanks de muurschilderingen. Misschien omdat ik het gewoon te groot vond en veel open ruimtes waren of omdat ik ben gaan vergelijken met Bayon die ik gewoon lekker grimmig en mysterieus vond.

Daarna zijn we naar Ta Prom geweest die bekend staat om de Tomb Raider film van Angelina Jolie. Deze lag midden in de jungle en je zag door de stenen gewoon bomen groeien en dikke wortels overal doorheen komen. Dit was ook 1 grote ruïne mede doordat de Kmer rouge alles heeft vernield, vooral hoofden van goden en veel stond op dat moment in de stijgers, dat was wel jammer. Wel heel vet om te zien, en anders dan andere tempels! Als je de film hebt gezien zul je waarschijnlijk veel dingen herkennen.

Daarna zijn we we gaan lunchen, en heeft de tuk tuk driver ons naar verschillende tempels gereden. We waren er eigenlijk wel een beetje klaar mee, en de hitte konden we echt niet meer aan. Het is er zo warm, en in de tempels zelf verkopen ze geen drinken. We wilde alleen maar wind en water. Dus toen heeft hij ons wat rond gereden door de Angkor stad, maar hij vertelde dat het allemaal lijkt ook wat we eerder hadden gezien, gelukkig! We hadden de beste en leukste dus gezien! Als je gaat zou ik gewoon de 1 dag pas doen! Je kan dan geloof ik gratis die avond ervoor de zonsondergang zien op de berg, en dan de volgende dag vroeg op om de opgang te zien en in 1 dag de bekendste tempels gaan bezoeken. Dat is prima, scheelt tijd en geld!(20$). Toen daarna heeft hij ons naar een lokale markt gebracht. We dachten aah leuke souveniertjes en kleding. In werkelijkheid was dit de ergste foodmarket die we hebben gezien. Levende, maar half aan het dood gaande kippen en eenden aan elkaar geregen en happend naar adem. Ook vissen die gewoon op de grond spartelden en loslopende kuikentjes die ze natuurlijk even groot lieten worden om vervolgens net zo'n eindbestemming te geven. Om nog maar niet over de stank te spreken! Daan is bijna brakend weggegaan en we zijn hier dan ook maar 1 min gebleven. Om eerlijk te zijn houd ik ontzettend veel van vlees maar ik wil eigenlijk echt niet zien hoe het wordt bereid! Je zou er spontaan vegetariër van worden. We hebben ons daarna weer laten afzetten bij onze favo massagesalon( jaja weer)!

In de namiddag hebben we de sunset quad tour gedaan. Dit was 30$ per persoon, maar echt heeeel vet! In het begin kreeg je een uitleg hoe je de quad moest besturen maar de vriendelijke man praatte hanki Pankie Engels dus ik verstond hem amper, dus in het begin was het alleen maar gassen en gassen! Eigenlijk de hele weg haha. Die jongen zag dat we niet bang waren dus scheurden echt overal doorheen, gas helemaal in en gaan! Ik voelde me dan ook super dat ik als meisje zo hard durfde. Maar misschien rijdt iedereen wel zo, geen idee haha. Toch een lekker gevoel! We hebben in totaal ongeveer een uur gereden door de binnenlanden van Siem Reap. We reden off route, dwars door een kudde buffalo's die met een groep van 50 waren(eng!!), door rijstvelden, traditionele huizen, kinderen met vriendelijke gezichtjes die je aankeken en zwaaiden. Echt heel veel gezien in 1 uur, en dan vol met adrenaline. Omdat het zo dusty was, en op een gegeven moment Daan voor mij reedt zag ik totaal niks. Ik bleef mijn gas maar inhouden, en zou vanzelf wel merken als ik een kip of koe aanreed, ik wilde hoe dan ook keihard op die quad gaan haha. Onderweg zagen we ook weer allemaal die (levende) kippen en eenden happend naar adem aan een stok hangen. Wij wisten uiteraard hun eindbestemming, namelijk in mijn rijst/vegatable/chicken(sorry Sharon). Tip: Draag wel kleding die echt vies mogen worden en neem geen tas mee. Die van mij is al bijna 5 x eraf gevallen, en was blij dat alles nog heel was na al die stoten. Onderweg reden we ook nog door water/een rivier, maar bleven daarin vast zitten. We zaten dus helemaal vast, in de blubber, slippers kapot, tas vies. Maar ach, het boeide me niks, want ik zat vol met adrenaline. Zeker doen als je in Siem Reap bent en niet bang bent om 80/90 km te rijden zonder iets te zien.

Sihanoukville
In de avond moesten we met onze vieze kleding in de bus zitten richting sihanoukville. Een badplaats aan de golf van Thailand met daarom heen verschillende mooie eilandjes. Hier hebben we ongeveer iets van 12 uur over gedaan. We kwamen gelukkig aan tijdens uitcheck tijd en zaten in het leukste en gezelligste guesthouse/bar van Sihounikville, Monkey republic. Hier zaten we voor 14$, wel met koud water maar dat was gewoon lauw en 2 bedden. We zijn toen gelijk het strand opgegaan, heerlijk weer eventjes niks doen en zonnen! Strand is mooi en rustig , maar het is net Lloret de mar als je kijkt naar het Proppers gehalte. Je hebt er ontzettend veel bars die tussen 9-12 allemaal happy hour hebben. En uiteraard willen ze dat JIJ bij hun aan de bar hangt. Is het niet een gratis drankje die je per persoon krijgt, of lachgas, dan krijg je wel een Bucket voor 2$. Dit klonk natuurlijk allemaal erg interssant voor ons! Bewaar vooral de flyers, hiermee krijg je dus alles gratis haha! We hebben lekker lang op het strand gelegen en daar wat gegeten. Dat moest perse als je op een bedje lag, wel logisch natuurlijk! In de avond zijn we wat gaan drinken bij ons hotel en hebben we 4 Canadezen ontmoet met wie we samen een biertower hebben gedronken. Dat is een soort van eigen tap, met koelelementen erin. Vervolgens zijn we met onze verkregen flyers en de flyers die we onderweg weer kregen alle barren afgegaan! Rond een uurtje of 1 kwamen Bram, Pim, Bram en frank ook aan vanuit Siem Reap, en was de party compleet! Uiteraard weer een gekke avond, die we de dag erna weer elkaar moesten uitleggen! Overdag hebben we allemaal maar in de zon gelegen en ben ik begonnen met het boek "First they killed my father". Een heftig boek over een meisje en haar familie tijdens het Kmer-rouge regime onder leiding van pol pot. Vreselijk om te lezen! Omdat
ik zo weinig van die heftige periode wist en we natuurlijk naar de killingfields zouden gaan wilde ik me er toch een beetje op voorbereidden. Bij het lezen van het boek wordt je dan ook veel duidelijk en voel je zelfs de haat en woede opkomen tegen die verschrikkelijke man! En ongeloof dat dit pas 30 jaar geleden is gebeurd.

Volgens mij heb ik wel weer genoeg verteld! Op dit moment zit ik in Vietnam, loop een beetje achter met mijn verslagen! Deel 2 komt er snel aan! Foto's zet ik er vanavond op!

Xxxx ga jullie steeds meer missen hoor. Alle leuke foto's en berichtjes die ik voorbij zie komen! Veel plezier nog met Carnaval voor de die-hards!

XXX

love you