Vietnam: Nha Trang, HoiAn, Hue, Hanoi & Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Denise biltBilt - WaarBenJij.nu Vietnam: Nha Trang, HoiAn, Hue, Hanoi & Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Denise biltBilt - WaarBenJij.nu

Vietnam: Nha Trang, HoiAn, Hue, Hanoi & Halong Bay

Door: Denise van de Bilt

Blijf op de hoogte en volg Denise

31 Maart 2014 | Vietnam, Hanoi

Vietnam deel 2: Na Trang, HoiAn, Hue, Hanoi en Halong Bay

Na Trang
Eenmaal aangekomen in Na trang mochten we onze backpacks bij het toeristenbureau laten omdat we in de avond al gelijk door zouden gaan naar HoiAn. Na Trang was enkel en alleen een kleine stop voor een dag. We hebben daar de lekkerste baguette ever gegeten op straat en dat was €1,50 incl alles! We zijn daar een middagje op het strand gaan liggen en hebben onze ogen uitgekeken naar de opvallende Russen die hier zonnen. Dit doen ze namelijk "net" iets anders dan wij, namelijk staand. Op elk stukje strand zie je wel een walvis met een bierbuik staan of een man in zijn string bikini, niets is te gek voor ze! Vervolgens gingen we naar Louisiana Brewhouse om te zwemmen. Helaas was het zwembad gesloten om 17.00 maar we hebben daar wel lekker sushi gegeten. Als je naar Na Trang gaat zou ik hier gaan zitten op het strand, er zijn hier jongere en leukere mensen, er is een restaurant, er zijn chille bedden op het strand en er is dus een zwembad! In de avond namen we de nachtbus van 14 uur naar HoiAn. Langste keer ooit!

HoiAn
Eenmaal aangekomen bij ons vooraf gereserveerde hotel Thanh Binh 1 zijn we gelijk een powernap gaan doen. We hadden weer een slopende nacht gehad. Vervolgens rond 13.00 hebben we voor 120.000 dong(€4/5) een ticket gekocht om 5 bezienswaardigheden in het centum te kunnen bezoeken. We zijn naar 2 old houses geweest; Tan Ky en Tran family's chapel. Tan Ky is 200 jaar geleden gebouwd en heeft een Chinese, Japanse en Vietnamese architectuur met veel houten antieke spullen. Je krijgt een korte tour door de kamers waarna je er binnen 5 minuten weer uit bent. Je ziet hier allemaal streepjes tot hoever de overstromingen zijn gekomen die in HoiAn vaak voorkomen. Ook bij Tran family's chapel krijg je een korte rondleiding incl. een kopje thee waarbij ze op het einde je allerlei dingen proberen te verkopen. Het is er erg klein en mooi en je mag ook nog met 2 yin Yang munten gooien. Je krijgt 3 keer de kans en Daan gooide gelijk in 1 keer raak. Je begrijpt natuurlijk wel dat ik enorme stress had, want zal je net zien dat dat bij mij niet lukt en mijn dromen niet uit zouden komen. En ja hoor, eerste keer ging fout. Gelukkig had ik bij de 2de keer gooien wel geluk. Fieuw my dreams come true! We hebben ook een communial house bezocht, namelijk Quan Cong wat gebouwd is in 1653. Deze tempel is gebouwd door Chinezen en Vietnamezen en is opgedragen aan de gewaardeerde Chinese generaal Quan Cong. Het is typisch Chinees door de kleuren goud en rood. Daarna zijn we naar het keramiek musuem geweest wat eigenlijk niet zoveel voorstelde. Je had daar wel echt een gids nodig om alles precies te kunnen snappen maar boven op het balkon had je wel een mooi uitzicht op 1 van de typische oude straatjes van HoiAn. Ook zijn we nog naar 1 assembly hall geweest, namelijk Fukian, ook wel Phuc Kien genoemd. Het was oorspronkelijk een vergaderzaal maar nu een tempel ter ere van god Thien Hau. Het ziet er erg kleurrijk uit, zowel van binnen als van buiten. Erg mooi zijn de wierrook spiralen met daaronder een speciaal wens/gelukskaartje van de gever en de dragon fontein buiten. We hebben in de middag nog springrolls gegeten maar we waren daar teleurgesteld in omdat we ze zelf wilden maken. We zijn zo fan geraakt van die ene keer, dat nu alles tegenvalt. Omdat het best weinig was en we nog trek hadden gingen we naar de markt en hebben daar weer iets nieuws ontdekt. We weten de naam niet meer maar het was een soort van eetpapier/deegrol met een dipsausje van verschillende noten. Heerlijk!

HoiAn is een super gezellig, klein en romantisch dorpje vol met gekleurde lampionnen in elk straatje. Het kent maar 80.000 inwoners, alle huizen hebben een Franse stijl, en in het centrum zijn auto's of scooter verboden. Dat is dus wel wat anders dan Ho Chi Minh! In elke straat vind je wel een tailor, oftewel je kunt hier een jurk of maatpak laten maken voor erg weinig geld. Sinds 1999 staat HoiAn op de Unesco erfgoed lijst vanwege haar goed bewaarde huizen en architectuur. En dit is ook zeker terug te zien als je hier wandelt of fietst. Ik zou zeker een fiets aanraden om alles te bekijken! Zo kan je op een snelle manier ook nog over de rivier dingen bekijken. Het is er erg gezellig, overal lampjes en mooie huizen, je kijkt echt je ogen uit. Het lijkt namelijk net alsof je ergens 200 jaar geleden door een straat loopt. Blijkbaar moet je hier niet in juli of november zijn want dan zijn er hevige overstromingen en moet je vervoerd worden met een bootje om alles te kunnen bekijken.

In de avond zijn we nog wat gaan eten en drinken op een boot over de rivier links. We weten niet meer precies hoe het heet maar het had een reggae achtige naam. Je kan daar voor ongeveer €5,- tot 12 uur in de nacht buckets naar eigen keuze drinken. We konden niet geloven, net zoals de Engelse jongens die we daar hadden ontmoet, dat het zo goedkoop was. Na 12 uur zijn we, na heel veel buckets later, naar verschillende barretjes geweest. Helaas kan ik je dit niet navertellen want dat is voor mij 1 groot zwart gat. Ik was mijn fietssleutel kwijt, die uiteindelijke gewoon in mijn bh zat, en de Engelse jongen heeft toen mijn fiets naar mijn hotel getild. Ook Stef, de Nederlandse jongen die we ALTIJD tegenkomen stond opeens voor Daan haar neus. En ook de stinkers van Julie's guesthouse waren weer van de partij. 1 groot feest dus met z'n allen behalve de volgende ochtend. We moesten die ochtend de fiets inleveren maar we kwamen erachter dat Daan haar fiets er niet (meer) stond. Waarschijnlijk heeft ze die ergens laten staan toen mijn fiets al bij het hotel was en hebben we toen een taxi genomen. We hebben toen gezegd dat we de fietsen toch nog een dag extra wilden huren maar die mevrouw was natuurlijk ook niet gek en zag dat er maar 1 fiets stond. We hebben de hele dag gezocht, maar tevergeefs. Nergens stond de fiets en we hadden dus een groot probleem aangezien de mevrouw van de fietsen direct voor ons hotel zat vanaf 7 uur in de ochtend. De vogende ochtend werden we precies daar opgehaald om naar Hue te gaan, we konden er dus niet omheen. Na uren smoezen bedenken hadden we dan de "beste" smoes. We hadden de fiets uitgeleend aan een jongen die hem in de volgende avond om 5 uur terug zou brengen. Niks aan de hand dus, helemaal goed! Volgende ochtend werden we wakker vol spanning en schuldgevoel. Wie zou het gaan zeggen tegen haar? En in welke volgorde? En wat als ze dit zegt? En dat? Na het uitchecken was ze nergens te bekennen. Fieuw, hebben wij even geluk! Maar in plaats van het lieve mevrouwtje stond daar de grote boze Vietnamese wolf op ons te wachten. Vol zenuwen vertelden we het verhaal maar hier was hij niet van gediend en begon te schreeuwen. Enige wat hij zei was "jij 2 fietsen" en "paspoort". Hij was ontzettend boos en we moesten "erik", die zelf verzonnen jongen van ons, bellen waarnaar wij weer zeiden dat we ze nummer niet hadden. Daarna moesten we naar "hem" toe en toen zeiden we maar snel dat hij een enorme fietstocht aan het doen was. Oftewel we kwamen er niet uit en niks klopte meer. Toen kwam de Vietnamees die ons moest ophalen voor de bus richting Hue al. Hij begon zich ermee te bemoeien en wilde ons niet meenemen als we de fiets niet zouden inleveren en hij zei dat we maar een andere keer moesten gaan en dat hij weg zou gaan. Uiteindelijk dachten we oke we betalen wel, want we moeten die bus halen. Die fiets was spoorloos en we konden hem toch nergens meer vinden. Hij vroeg $100, ontzettend veel voor die gammel fiets maar we hadden geen keuze en hebben dit maar betaald. Vervolgens gaf ik hem mijn sleutel van mijn fiets die er wel stond. We hadden vooraf nog afgesproken, die met dat donker! rode koortje is mijn fiets en de lichte! is van die van Daan. Die lichte moesten we dus NIET geven aan hem anders klopte het hele verhaal niet. Ik zo kleurenblind als ik maar ben (met donkere kleuren) pakte de verkeerde sleutel waardoor toen hij de fiets wilde openen, hij niet open ging. We zakten door de grond en die meneer wist natuurlijk wel hoelaat het was. De fiets is weg. Erg zielig maar wat we in ons achterhoofd houden is dat hij waarschijnlijk vier nieuwe fietsen van het geld heeft kunnen kopen.

Vervolgens namen we, weer een krakkemikkige bus, naar Hue van ongeveer 3/4 uur. Hier zouden we ook maar 1 middagje verblijven en vanuit daar doorgaan naar Hanoi, de hoofdstad. Hue wordt ook wel de stad der harmonie genoemd vanwege haar verleden. Het kent tombes, paleizen, tempels en pagoden. Wij zijn en middagje naar het citadel geweest, de keizerlijke stad van Vietnam. Je vindt hier paleizen, prachtige tuinen en tempels. Hue was voorheen de keizerlijke hoofdstad. Nadat de Amerikanen dit hebben aangevallen is het zwaar beschadigd geraakt. Als je hier dan ook rondloopt zie je veel verlaten stukken en hangt er een authentieke sfeer omdat veel niet is gerenoveerd. Het ziet er erg grimmig uit met hier en daar gras wat overal doorheen groeit. Blijkbaar wordt het wel gerestaureerd maar dit heb ik niet echt opgemerkt. Via een Vietnamese "tuktuk" fiets zijn we terug gegaan naar het centrum en hebben we wat gegeten en namen toen om 5 uur de nachtbus naar Hanoi. En tja, weer was dit niet echt genieten en hadden we uiteraard weer geen goede nachtrust. Maarja je bent een backpacker of niet he? Pfff af en toe wel heel vermoeiend!

Hanoi
Eindelijk in Hanoi! Hier schrokken we ons kapot. Het regent en het is koud! Brrrr! En waarom verkopen ze hier zoveel regenjassen? En dat te bedenken dat jullie allemaal op een terras zaten met de eerste zomer dagen. Hanoi is de hoofdstad van Vietnam en wonen 6,5 miljoen mensen. Ook al is het de hoofdstad van Vietnam, ik vind toch dat het minder druk is dan Ho Chi Minh. Je hoort hier minder getoeter van scooters en volgens mij zijn die hier ook veel minder. Je vindt er veel typische Vietnamese mannetjes met zitjes voorop hun fiets. Ook zie je hier weer veel Franse invloeden in de straatjes en is er midden in het centrum/old quarter een mooi meer, het Hoan Kiem meer.

Na onze schrik zijn we zijn toen snel naar ons vooraf geserveerde hotel geweest(backpackers hostel 2) en hebben daar alvast wat dingen gepland zoals tickets naar Halong Bay en vliegtickets naar Krabi. Na wat gezeur met de creditcard moesten we naar het kantoor zelf om dit te regelen. We hebben toen nog wat bij Noodle en Roll gegeten wat erg lekker was en vooral goedkoop. Voor een goed groot bord betaalden we geloof ik iets van €1,5/2. Eenmaal bij Vietjet hadden we ook hier weer wat gezeur met onze pinpassen en gingen we naar buiten om cash geld te pinnen. We hebben wel en half uur gezocht want we wilden allebei 5 miljoen opnemen. Vijf miljoen Vietnamese dong, helaas geen 5 miljoen euro, dat zou leuk zijn! Maar overal in Hanoi kon je maar twee miljoen opnemen. Daar baalden we van omdat je heel veel geld betaald voor de pin kosten en ook achteraf nog kosten krijgt van je eigen bank. Ik denk dat ik zo al 80 euro kwijt ben aan pin kosten. Na dit allemaal geregeld te hebben zijn we naar het vrouwen museum geweest, want het was tenslotte vrouwendag in Vietnam! In Vietnam hebben ze voor elke gelegenheid, beroep, dier of zelfbedacht iets wel een speciale dag. We waren dus precies op de goede dag in het goede museum, helaas deden ze er niks aan. Het vrouwen museum was een mooi museum met verschillende thema's waarbij de Vietnamese vrouw centraal stond, van vroeger en nu. Zo krijg je dingen te zien en te horen over vrouwen en hun bijdragen tijdens de oorlog, bevallingen en tradities, klederdrachten en aparte huwelijk ceremonies. Je komt veel van de cultuur te weten en alles is goed vertaald in het Engels. Ik heb hierna nog meer respect gekregen voor de vrouwen die op straat met van die rieten hoedjes en wigwammen fruit, bloemen of eten proberen te verkopen. Ze staan om 4 uur in de ochtend op en zijn pas klaar met werken als alles verkocht is wat vaak pas 7 uur in de avond is. Vaak leven hun man en kinderen in een dorp en ziet ze haar kinderen 1 keer in de twee weken. Ze werkt voor het leven en studie van haar kinderen en daar haalt ze kracht uit. Erg mooi om te zien!

In de avond zijn we naar het marktje om de hoek geweest. Het is 1 lange straat vol met eten, make up, luchtjes, lelijke en leuke kleding, schoenen, iPhone hoesjes, muziek, ondergoed, oftewel een soort braderie en dan lekker kitcherig. Leuk om daar langs te lopen en ze hebben een tentje waar je erg lekker eten kan halen! Het is er altijd druk en ruikt heel lekker, je moet daar zeker de "speciale" wafel proberen. In de nacht hadden we bezoek, van een klein meisje. Dat meisje heet Diddl, oftewel er lag een muis onder mijn bed uit een koekjeszak te knabbelen! Wij trokken dit erg slecht en schreeuwden tegen haar en ze ging snel naar haar gat toe in de muur naast Daan haar bed. Daar was de hele Diddl familie op familie bezoek want toen Daan op de muur sloeg kwamen ze allemaal gillend en krijsend naar beneden. We hebben dus een vreselijke nacht gehad aangezien dat gat in onze kamer niet dicht kon.
Volgende ochtend heb ik gebeld met de baas, en vertelde ik dat ik het belachelijk vond en vooral voor deze prijs. Hij wilde ons ipv 22$, wat eigenlijk al ontzettend veel is, 17$ laten betalen. Daarna $15, $12, $10 blablablabla. Na enige druk uitoefenen hoefden we gelukkig maar 5$ te betalen en kregen we een andere kamer. Jaja onderhandelen is wel mijn ding! Doordat we zo slecht hadden geslapen werden we laat wakker. We wilde naar het mausoleum(graf) van Ho Chi Minh gaan alleen deze is alleen in de ochtend geopend op speciale dagen. Helaas wisten we dit niet, dus als je dit wilt bezoeken kijk goed wanneer je dit gaat plannen. We hebben het wel van buiten gezien en zijn ook nog naar het Ho Chi Minh museum geweest. Dit was meer een museum voor de Vietnamezen aangezien de eerste verdieping alleen maar in het Vietnamees is. Wel leuk om te zien is alle prenten en brieven van hem. Je krijgt uiteindelijk wel een beter beeld van hem. Maar er wordt
vooral verteld hoe goed Ho Chi Minh wel niet was etc etc. Voor de mensen die niet weten wie hij is; Hij was de man die de vocht om de bezetters weg te jagen uit Vietnam, namelijk de Japanners, Fransen en Amerikanen. Hij vocht voor een vrij land maar uiteindelijk toen Amerika zich ermee gingen bemoeien vocht hij voor het communisme. Hij won elke oorlog en stierf op 79-jarige leeftijd aan een hartaanval.

Uiteindelijk begon het te regenen en zijn we in ons hotel allemaal enge films gaan kijken. Gelukkig hadden we nu wel een goede kamer incl. een chille tv en balkon. We zijn in de avond wat bij Gekko's gaan eten wat duur en super weinig was, zeker geen aanrader, ook al kan je het overal in Hanoi vinden. Daarna hebben we nog even die lekkere "speciale" wafel gehaald op de markt, heb ik een luchtje en eyeliner gekocht en hebben we wodka ingeslagen voor de party cruise. In de avond zijn we vroeg ons bed in gegaan want de volgende dag stond de Halong Bay party cruise op de planning. Met een groep van ongeveer 15 tussen de 18-30 jaar zouden we daar naar Halong Bay gaan en feesten op de boot. Je hebt ook goedkopere normale cruises maar dan moet je niet raar opkijken voor de oude mensen die al vroeg willen slapen.
In de ochtend werden we vroeg opgehaald en hebben toen een uur moeten wachten op Ben en Scott, die we dus in het begin al niet mochten! "Sorry we had a hangover" is wat ze zeiden in plaats van sorry het spijt ons dat jullie een uur moesten wachten. Dit konden we niet zo goed hebben haha! Voorderest zaten we nog met een groep van 10 mensen die elkaar kenden van het hostel en Josh en Isabel van een ander hostel. Toen we aankwamen bij de pier, na 3 uur rijden vanaf Hanoi, begon het keihard te regenen! En dat heeft helaas de hele tijd aangehouden. Toen we op de boot aankwamen werden de (schone en prima) cabines ingedeeld en konden we aanschuiven voor een uitgebreide lunch, erg lekker en gevarieerd. Na de lunch gingen we naar 1 van de grotten van Halong bay. Halong bay is een baai met ongeveer 3000 eilanden en door wind en regen zijn daar grotten onstaan. Sommige eilanden zijn zelfs bewoond en zijn kleine vissersdorpjes geworden. Het staat op de Unesco erfgoed lijst. We zijn daar in de grootste grot geweest en deze was erg groot met van binnen allemaal "mensen", "dieren" en "dingen" die je uit de kalkstenen kunt zien. Ook wordt er vertelt over mythen en legenden. Het is er wel ongelofelijk druk en het duurt erg lang voordat je elke keer kunt doorlopen. Toen we terug kwamen konden we gaan kanoën, maar omdat we nog zeiknat waren en het koud hadden hebben we dit niet gedaan. Net zoals de rest die er geen zin in had, alleen de mannen zijn geweest geloof ik! Dat is wel echt het jammere aan het weer, je kon vrij weinig doen. Zo hadden ze ook ligbedden boven op het dek alleen daar mochten we niet op komen door het slipgevaar. Vervolgens was er een happy hour tussen 5 en 6 alleen het bier en de sterke drank was hier nog duurder dan in Nederland. Vooraf had de eigenaar gezegd dat als je een eigen fles mee had je $10 moet betalen. We dachten dat we de enige billige waren die een eigen fles hadden meegenomen alleen dit had iedereen gelukkig haha! Iedereen nam dus 1 of 2 biertjes en that's it. Vervolgens ging iedereen even douchen en omkleden en kregen we een glas lokale wijn wat erg lekker was. Daarna hebben we erg lekker gegeten met weer een volle tafel met verschillende dingen van vlees, tofu, kip en vis. Na wat tafelvoetbal en geklets kon de party beginnen. De hele dag was de eigenaar al aan het praten over de party dus kom maar op dachten we! We gingen kingsen wat erg gezellig was, terwijl iedereen af en toen even naar beneden liep om zijn cola te vullen met wodka! Ze zouden wel moeten hebben gedacht, al zo aangeschoten door 3 cola? Mensen, waaronder ook ik, moesten de gekste dingen doen en er werd goed gedronken. Totdat de eigenaar opeens kwijt was, na 1,5 uur. Nou nou, wat een party ganger is hij hoor met zijn grote mond! Vervolgens hebben we alle tafels aan de kant geschroven en lag ik vervolgens ergens rond 4 in bed. Om 8 uur hadden we alweer ontbijt, oftewel nog steeds een beetje dronken. Na een vieze krab(?!bah?!) omelet, gingen we snel weer slapen omdat we om 9 moesten uitchecken. We hadden ons erg verslapen en hoorde opeens:"Room nummer 6, get out now!" Maar dit konden we niet aan, dus hebben nog 10 minuten gesnoozed met dit geluid haha. Wel onaardig van ons maar ook raar dat je zo vroeg al je kamer uit moet terwijl de tour gewoon nog tot 1 uur op de boot was. Vervolgens gingen we springrolls maken. Nouja de rest heeft dit gedaan, wij hebben gekeken met af een toe een stop naar de wc. Stupid vietniamese wodka! Gelukkig voelde iedereen zich slecht! Eenmaal aangekomen aan wal namen we de bus terug naar ons hotel. Een leuke tour, maar vooral je geld waard als je ook gaat kanoën en kan zonnen. Anders is het niet meer dan naar Halong bay gaan en feesten met een (hopelijk) leuke groep! En als je geen eigen fles meeneemt ben je zo nog eens €30 euro per persoon kwijt aan drank. Aangekomen in het hotel zijn we nog een powernap gaan doen en zijn in de avond ergens Italiaans gaan eten!
Volgende dag was het tijd om het koude noorden te verlaten en om weer de zon te zien! We gingen weer naar de Thaise eilanden, maar dan de andere kant die we nog niet gezien hadden. Eindelijk! Ik wilde al bijna een regenjas gaan kopen. We vlogen met Vietjet naar Bangkok voor 52,06 en met Bangkok airways naar Krabi voor 44,41. Volgens mij komt daar dan nog wel je bagage en wat tax bij! Maar we hadden geen zin om er 2,5 dag over te doen incl. vervelende bus, trein en boot. Dat hadden we wel en beetje gehad. En dit zou misschien 30/40 duurder zijn, beste keuze dus!

Op dit moment zitten we alweer op Bali en de tijd vliegt voorbij! Nog 19 dagen en dan is het alweer zover! Ik wil er nog niet over nadenken want dan word ik gek. De tijd gaat zo snel omdat het zo leuk is! Gelukkig heb ik hier nog dikke 2 weken te gaan om te leren surfen! Ben benieuwd hoe het me afgaat! Als ik maar kan staan ben ik al blij!

Volgend verslagje volgt snel!

Love jullie, en tot snel! ❤️

• 09 April 2014 - 07:21

Wiebel:

Lieve Scootie en Daan,

Wat een leuk verhaal weer! Goed om te weten hoe duur alles is en wat jullie hebben gegeten ;) Super leuk om te lezen wat jullie allemaal aan t doen zijn en wat gaat de tijd snel inderdaad, over 10 dagen kom je alweer naar huis!! Geniet nog even optimaal daar en aan de foto's op facebook te zien ben je al lekker in de weer met de golven! Hele dikke kus en tot gauw lieverd! xx

• 09 April 2014 - 12:09

Els:

Hallo Denise en Daan,
    Wat een leuk en uitgebreid verslag.
    Met belangstelling gelezen. Tijdens een heerlijk Hollands kopje koffie.
    Jullie genieten wel he!
    Kijk weer uit naar jullie volgende reisverslag.
    Kusjes Els uit het zonnige Bunnik.

• 10 April 2014 - 08:49

Denise Van De BiltBilt:

Dankjewel Els en Wiebel!
    Ik ga er zeker nog even van genieten! Laatste paar daagjes nog!
    Volgens verslagje zeg ik er zo op!