Thailand: Chiang Mai & Pai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Denise biltBilt - WaarBenJij.nu Thailand: Chiang Mai & Pai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Denise biltBilt - WaarBenJij.nu

Thailand: Chiang Mai & Pai

Door: Denise van de Bilt

Blijf op de hoogte en volg Denise

08 Februari 2014 | Thailand, Chiang Mai

Sa Wa Dee, vrienden en vriendinnen

Sorry dit wordt een hele lange. Maar ik weet dat je benieuwd bent wat we allemaal hebben meegemaakt, vooral in de jungle!! ;) Ik weet dat je snel kan lezen, dan doe je er 7 minuten over ik heb het namelijk getimed!!

Chiang Mai
Aangekomen in Julie guesthouse hebben we een gezonde fruit shake genomen en alle activiteiten voor in Chiang mai gepland. We hebben een scooter gehuurd en zijn langs alle bekende tempels gegaan. Toch ben ik daar nou wel een beetje klaar mee! Wat Phra Singh vond ik wel leuk, daar hadden ze een soort tuin met inspirerende spreuken op kleine borden! In de avond zijn we in het guesthouse wat gaan drinken en hebben daar Wim en Tim ontmoet uit Amsterdam. We zijn naar Zoe's bar geweest, hebben daar aardig wat shotjes en zombies gedronken. Ik weet nog steeds niet wat er nou in die zombie zat maar de dag erna voelde ik me en zag ik eruit als een zombie! Voortaan maar de smart beautifull girl gaan drinken, dan word de volgende dag een stuk gemakkelijker en leuker. Het was een leipe avond en in de nacht hebben we (per ongeluk) het hele guesthouse op z'n kop gezet. Dag erna hebben we een waarschuwing gekregen,hmmm! Tijdens deze avond zijn we bekend geraakt met nieuwe woorden zoals: ouwe G, smoelbaars, snavel en die heeeeeeft een beeekkkkk staaaan! Dit staat nu standaard in ons vocabulaire, volle bak!

De volgende dag zijn we wezen zwemmen met de G's in een bejaardenhotel waar iedereen ons aan keek met hun iets wat weinig verhullende oncharmante badkleding. Je begrijpt dat de brakheid hierdoor niet minder werd! In de middag hebben we heerlijke bitterballen en een broodje frikandel gegeten. Net wat we nodig hadden en wat hebben we genoten en vooral gevroten! We hebben die dag ook met z'n allen een jungle trekking geboekt van 3 dagen en 2 nachten! Incl spinnen, muggen, apen, tijgers noem het maar op! En natuurlijk geen wc, oftewel back to basic! Yehees! Leuk verhaal om nog te vertellen is dat we onderweg zijn aangehouden door een Thaise politieagent in een veel te strak pakje! We kregen een bekeuring van 400 Baht voor geen helm op! Nou leuk was het eigenlijk niet, we voelde ons echt in de zeik genomen omdat juist net wij werden aangehouden en er tientallen (Thaise) mensen zonder helm langsreden! Vervolgens zijn we toch maar meegegaan naar het politie bureau, hebben betaald en hebben toch maar met onze snavels een helm opgezet! Onderweg vroeg Daan ook nog aan iemand: "You know gasoline?" Oftewel we zochten een tankstation haha! In de avond zijn we naar de bekende night market geweest en hebben we sushi gegeten! Trots op onze G Tim die een hele homp wasabi op at, zonder te huilen! Daarna zijn we met onze smoelbaarzen naar de Roof top bar geweest, vol met hippie's en chille muziek! We hebben daar een aantal changetjes gedronken en zijn naar huis gegaan.

De dag erop zijn Daan en ik nog even de stad in gegaan om wat dingen te halen, even mijn waarbenjijnu aangepast en in de avond hadden we een Thaise kookles! Allereerst moest ieder voor zich drie gerechten uitkiezen. Daan en ik hadden allebei gekozen voor stir fried chicken with cashew nut, deep fried spring Roll en Massaman curry! We gingen eerst naar hun eigen kruidentuin waar we uitleg kregen over de verschillende kruiden en planten. Chilli's, lime, lemongrass en nog veel meer! Wat me eigenlijk vooral opviel dat er heel veeeeeel spicy dingen zijn. Vervolgens zijn we naar de lokale foodmarket geweest om meer te weten over de verschillende curry's, noodles en rijst. Na een welkomshapje begon het koken! We begonnen met de stir fried die erg goed was gelukt. Dus A16, dit gaat mijn nieuwe gerecht worden! En mama, ik ga eindelijk een keer koken! De springroll was erg lekker maar de vorm was niet goed gelukt, vooral bij Daan niet! Die had een soort langwerpig ielig slungel ding! Die hebben we toen snel omgeruild met die van die van Sue, onze lerares, helaas is ze gesnapt! Toen de Massamen, jaja dit is waar we op wachtten, ons gerecht, onze lieveling, dit wordt een knaller. Helaas werd dit een domper! Allereerst moesten we een half uur de curry aanstampen zodat het wat vochtiger werd. Dit was al een work out op zich! Toen moesten we aangeven op een schaalvan 1 tot 10 hoe spicy we het wilden hebben. We zeiden allebei 1 maar schrokken van de hoeveelheid spicy op ons bord! We werden bang omdat Sue het alleen maar had over de volgende dag in combinatie met naar de wc gaan en raad eens wie die volgende dag op jungle tocht zouden gaan? Ja wij! Dus elke keer als de lerares niet keek, gooide we weer een beetje terug. Uiteindelijk was die van ons totaal niet spicy en hadden we door het voorgaande eten geen honger meer. Op het einde kregen we nog een leuk receptenboek mee voor thuis, erg handig! De kookcursus hebben we gedaan bij Asia scenic, het was erg goed en je wordt opgehaald bij je hotel en ook terug gebracht! Als je hiernaartoe gaat vraag naar Sue, een leuke Engelssprekende lerares!

Volgende ochtend begon dan eindelijk ons jungle avontuur! Voordat we ook maar net in de auto zaten begonnen we iedereen al belachelijk te maken over hun lelijke snavels en smoelbaarzen! Meer als grap natuurlijk, gewoon om even in te komen maar dat sloeg natuurlijk nergens op. We waren in totaal met met 10 personen, 4 Fransozen, een Canadees stel en wij vieren. Vervolgens zijn we gaan lunchen en begon de trekking! We begonnen bij een waterfall waar je vanaf kon glijden. Op je buik, billen, head first, alles kon! Monkey boy, onze guide, zei de hele dag eigenlijk weinig. Hij deed vooral dingen! Maakte een bril, hoed en een wapen om de toeristen te schieten??? Een vreemde jongen dus die je amper kon verstaan! Toen begon het, het afzien van drie uur lang! Drie uur lang moesten we omhoog lopen, de berg op en nog meer omhoog, nog een klein stukje, allerlaatste stukje en ja we zijn er bijna! Uitgeput kwamen we aan in het Lahu dorpje waar we met z'n allen een nacht zouden verblijven. Het uitzicht was super en hebben daar even gechilld met iedereen! We hebben met de groep kennis gemaakt en iedereen was relaxt en we hadden best een leuke en gezellige groep! Daarna hebben we een heerlijke Lahu massage gehad en had ik zelfs 2 Lahu vrouwtjes die me aan het masseren waren. Genieten dus! Vervolgens zijn we een Chang gaan drinken en hebben iedereen wodka shotjes gegeven! We hadden namelijk 3 flessen wodka gekocht voor ons vieren! De eerste fles
was al op voor het eten! Toen zijn we gaan eten, en heeft onze smoelbaars Wim nog een lekker bordje met wodka en peper gekregen! Alsof die nog niet genoeg wodka had genomen, daarvoor had hij namelijk samen met de Canadese Chick een tequila suïcide gedaan! Wat een G zeg, ons wimpie! Toen zijn we de hele avond gaan drinken aan tafel, rondom het vuur, achter het huis, op de grond en onder de klamboe! Toen we wakker werden dachten sommige van ons in een dorp verderop te slapen, schrok iemand wakker van een tijger in bed, wilde iemand de drank voorraadkist intrappen door een droge bek, en waren we alles kwijt en laten liggen! Oftewel een gezellige avond dus!

Volgende ochtend, waren niet alleen wij brak, maar stonden de snavels van de Canadezen en Fransen ook op half 7. Eerst liep de dag ervoor een Fransman voorop met zijn witte sokken, super grote tas en knuffel, nu strompelde hij er maar een beetje achteraan haha! We hebben ze goed ingemaakt dus! Die dag zijn we door de jungle wezen lopen(gelukkig naar beneden) en zijn we naar twee watervallen geweest! Onderweg ben ik wel 4, wat zeg ik, 14 keer op mijn smoelbaars gegaan. Ik dacht een goede te hebben aan mijn Nike run maar die hadden totaal geen grip onderop, niet handig voor een jungle tocht dus! En dat vallen was Monkey boy zijn kans. Hij gaf me zijn hand dus dat was fijn want zo viel ik niet meer! Alleen bleef het niet bij die ene keer. Nee hij vond het leuk om dit elke keer te doen, en ging mijn hand een soort van masseren, kneden, kietelen, geen idee wat hij dacht maar ik werd er helemaal ongemakkelijk van! Dus deed ik elke keer weer wat om hem los te laten. Totdat ik weer op mijn smoelbaars ging, en ik wel moest! Met mijn grote snavel durfde ik deze keer niks te zeggen. Van binnen was ik woedend en kon ik wel huilen van irritatie want ook op vlakke paden hield hij mijn hand vast en leken we net een getrouwd stel, bah! Maar ik moest wel anders kwam ik niet heel aan denk ik. Gelukkig eenmaal aangekomen op onze nieuwe slaapplek ben ik van hem weggerend en hebben Daan en ik weer een massage genomen! Toen lekker gegeten en vroeg wat drankjes gaan drinken met z'n allen rond het kampvuur! Die jongens hadden aan Monkeyboy gevraagd of je hier in de jungle ook speciale "planten" had. Na het eten kwam monkeyboy terug met een zak vol wiet, 5 gram. Wat het precies voor soort was weten we niet! Hij maakte voor ons een soort bamboepijp waar we doorheen konden roken. Een groot apparaat, maar voor zichzelf deed hij het gewoon via een bierblikje. Zoals ik al eerder zei is deze man een ontzettende waus. Hij ging vissen met zijn handen en haalde zo 7 visjes binnen, hij gooide zijn tas in het water om vervolgens weer op een een of ander zelfbedacht iets voor het kampvuur te laten drogen. Hij nam even snel een douche en maakte daarna weer een leip kampvuur om vervolgens zelf weer een paar jointjes te roken. Als Wim even naast mij wegging knipperde ik 1 keer mijn ogen en zat hij alweer naast mij hmmm. Hij was wel de show van de avond, het was een echte one man show, maar dan leuk en expeditie robinson achtig-like!

Volgende dag zijn we op olifanten gaan rijden. Dit wilde Daan en ik eigenlijk niet doen, omdat we er tegen zijn hoe ze behandeld worden in het algemeen. Toch hebben we dit gedaan en hier hebben we dan ook wel spijt van. Als je zag hoe die beesten behandeld werden, dat gaat echt door merg en been! Daarna zijn we gaan raften wat niet heel spectaculair was, totdat er 1 "wild" iets kwam en de Fransman uit ons bootje viel. Na dit grote avontuur begon het aller grootste avontuur. Bamboe raften! Dit was zitten op een bamboe, en nog eens zitten, beetje kijken en klaar. Iets minder avontuurlijk dan wij alle vier hadden bedacht van te voren! Toen het laatste onderdeel van de trekking: de Longneck village! Dit zijn vrouwen met zoveel mogelijk ringen om hun nek, je kent het wel! Dit was leuk om even te zien, om een foto te maken en om weer te gaan! Het was niet heel groot maar wel leuk om gezien te hebben! Toen terug naar Chiang mai en daar hebben Daan en ik weer een massage genomen die ik een prijs en applaus wil geven, dit was namelijk 1 van de beste die ik heb gehad. Eindelijk!

Pai
Volgende dag zijn we met de scooter naar Pai gereden! Een leuk klein hippiedorpje 140 km van Chiang Mai vandaan! Deze weg kent iets van 750 bochten maar toch hebben we het best snel gedaan, namelijk 4/4,5uur! Het is heel makkelijk, je volgt weg 107 en dan daarna 1095 en zo kom je gemakkelijk aan in Pai! De weg is wel erg gevaarlijk, veel gaten en minivans die elke keer op je af komen. Er gebeuren veel ongelukken, maar wij zijn al zooooo ervaren dat we het wel aandurfden! Via het bedrijf Aya huur je een scooter voor 180 Baht en brengen ze je spullen naar Pai! Aangekomen in Pai zijn we gelijk naar een guesthouse gegaan wat Marcelle ons had aangeraden, Breeze of Pai. Gelukkig was daar nog plek want we hoorden later dat het overal overvol zat! We moesten nog wachten op onze bagage dus we hebben (weer) een massage genomen, uiteraard weeeeer slecht! Ik weet niet wat het is hier in Thailand maar ze kunnen er allemaal vrij weinig van vind ik! Een beetje aaien, totaal niet op je spieren en of te hard op plekken waar het totaal niet moet en soms komen ze op plekken waar ze niet hoeven te komen! Toen we onze bagage wilde ophalen schrok Daan opeens omdat ze haar ketting op haar tas had laten liggen. Ze is teruggegaan, maar uiteraard had die vrouw, waar we ook een kleine fight mee hadden toen we weggingen, hem in haar la gelegd. Ze heeft hem sowieso aan haar veel te dikke kind gegeven die langsliep tijdens de massage. Als klap op de vuurpijl was ook nog Daan haar backpack niet aangekomen, en die kwam pas drie uur later aan! Pai begon dus niet heel goed. In de avond zijn we naar Cry bar geweest waar Wim, Tim en Bas ook aan kwamen lopen. We hebben daar nog samen gedronken, een vechtpartij meegemaakt, zijn weggestuurd omdat we de laatste waren, hebben "iets" met een Thaise vlag gedaan, zijn tosti's wezen eten bij de 7/11 en uiteraard weer iets te luidruchtig geweest in ons guesthouse! Tijdens deze avond is Daan ook nog in een spijker gaan staan. Op dat moment voelde ze er niet veel van, volgende dag moest ze toch echt aan de antibiotica omdat het een infectie was! Overdag zijn we rond gaan lopen in alle leuke folklore winkeltjes en eet stalletjes! Je ziet veel winkels met vele kleuren en zelfgemaakte producten zoals kleding, sieraden maar ook kunstenaars op verschillende manieren. In de avond zijn we vroeg ons bed in gegaan omdat we de volgende dag veel op ons lijstje hadden staan!

Volgende dag hebben we een scooter gehuurd en hebben we het dorpje verkend. We zijn naar een waterfal geweest, naar een kitcherige strawberry farm geweest wat meer iets weg had van Hello Kitty en Diddl. Vervolgens naar de hotsprings waar we al een tijdje naar uit keken. Dit was helaas niet wat we hadden verwacht. We dachten aan iets groters, waar je ook nog kon liggen en zonnen. Helaas was het midden in een bos, schaduw, betaalde je 200 baht per persoon (5,-) en was het superklein en zat je op elkaar! Daan kon niet eens met haar voeten in het bad, dus er was helemaal niks te beleven voorderest. Zeker geen aanrader, ook al staat het in de Lonely planet. Ik ben toen nog in mijn eentje naar de bekende Canyon geweest met een mooi uitzicht. Dit was ongeveer 5 min omhoog lopen en het uitzicht was ontzettend mooi. Wel eng als je alleen op je sandaaltjes loopt en op een smal pad loopt en zo naar beneden kan vallen! Ik ben het daarom ook niet helemaal rond gaan lopen. In de avond hebben we een lekkere steak gegeten bij Steak house, echt een aanrader! Voor 150 baht krijg je een stuk goed vlees, patat, salade en soep met een broodje. En jeej eindelijk weer een lekker stuk vlees! Daarna zijn we naar een cocktailbar geweest met een rare eigenaar, die nog dronken was van de avond ervoor en ruzie had met zijn vrouw. Nu was ik degene die in een spijker liep en wel in mijn bovenbeen en zo kregen we de hele avond gratis cocktails van een een of andere rare en vooral hard lachende Engelsman. En wij maar zeuren dat er in Amsterdam veeeeeel meer alcohol in de cocktails zit, oftewel we kregen elke keer het dubbele! Er was ook nog een spectaculaire quiz, waar we uiteraard (na zoveel drankjes) laatste zijn geworden. De vragen gingen vooral over Amerikaans en Engels nieuws van de afgelopen dagen, dat wij uiteraard niet hadden gevolgd. Een vraag die we 100% procent zeker wisten was wie de meeste followers op Twitter heeft, Kate Perry! Antwoord: correct!!

Volgende dag zijn we naar een zwembad geweest, Fluid en dat ligt net is over de brug vlakbij Cry bar! Heerlijk zwembad, hele dag zon, chille Soundcloud liedjes, veel Nederlanders en lekker eten! Hier hebben we de hele dg gechilld. In de avond hebben we een lekker pasta salade gegeten bij Witching Well, een leuk apart tentje! Overal in Pai vindt je wel aparte winkels of eettentjes. Het zijn niet de standaard winkels/restaurants die je vaak in Thailand meemaakt! Ze proberen allemaal anders te zijn, wat zich vooral uit in de aankleding.

Volgende dag zijn we nog even naar het zwembad gegaan, en zo was onze tan weer helemaal bijgewerkt haha! In de middag gingen we met een minibusje weer terug naar Chiang mai! Uiteraard met vertraging en de reis duurde ongeveer 3,5 uur. De reden dat we wat langer bleven in Pai en nu Chiang mai is omdat we graag naar het Elephant Nature park wilde gaan, maar de eerste mogelijkheid was pas zondag 9 februari. Dat is een park waar je meer over de olifanten leert, je ze goed behandeld en er zeker niet op mag zitten! Het geld(62,50 euro) gaat naar de verzorging van de olifanten. Veel geld maar ik hoor van iedereen dat het dat geld zeker waard is! Vandaar dat we de extra tanningdagen hebben ingelast!!

Nog even over Pai. Het is een leuk en gezellig dorpje, waar eigenlijk niks te gek is! In de avond wordt het er echt ontzettend koud, een lange broek en dikke trui is dus zeker en must hier. Er hangt een ongedwongen sfeer en alles is heel relax. Overdag is er niet veel te beleven en rond een uurtje of 5 komt het en beetje "los". Hiermee bedoel ik dat de tentjes en markt zich klaarmaken en de meeste winkels echt open gaan. Je kunt er heerlijk eten er is voor ieder wel wat wils. Helaas rond een uur of 11/12 gaat alles dicht, zelfs de cafés, restaurants, en alle kraampjes. Je hebt dus niet echt uitgaansmogelijkheden in Pai. Veel gaan dan over de brug naar Cry Bar, Bamboo hut en Rasta. De sfeer is daar vooral lazy, bij het kampvuur zitten en lekker apart doen met z'n allen! Het publiek dat daar komt is erg hippie en "anders-dan-iedereen". Hier vonden wij onszelf niet heel erg tussen passen. Ze proberen allemaal heel erg anders te zijn maar ondertussen zijn ze allemaal eigenlijk precies hetzelfde. Eigenlijk zijn die hippies hier net Uffen. Iedereen draagt hier dreadlocks, geen schoenen, rare wijde olifant broeken of mannen zelfs rokken en stinken. Uffen dragen uffen bandjes, Sendra's en of New Balances, korte spijkerbroek of leren broek(je) en allemaal een lekker luchtje. Zo "anders" dan iedereen zijn ze hier dus ook niet, ze volgen elkaar ook allemaal maar dat is mijn mening! Nou dat was het alweer! Ohja haha we hebben wel allebei een 2dehands trui gekocht, haha bah! Maar ze zijn wel heel erg leuk en we hadden het heel koud, dus dat was de reden. Haha soooo hippie like!

Nou dit was het dan alweer!

Kusjes en veel liefs!

Tags: Jungle tocht

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Actief sinds 06 Jan. 2014
Verslag gelezen: 605
Totaal aantal bezoekers 17213

Voorgaande reizen:

08 Januari 2014 - 19 April 2014

Backpacken door Zuidoost Azie

Landen bezocht: